Czchów - miasto królewskie

Mapa 1. Położenie miasta.

Miasto położone w dolinie Dunajca, zabudowania rozciągają się od dna doliny, po sam szczyt wzniesienia  Kozieniec.
Fot.1. Widok na zaporę w Czchowie.
   Punktami charakterystycznym są zapora, Baszta i Rynek. W lipcu co
   roku odbywa się tu festiwal jazzowy.
   Dojazd możliwy jest bezpośrednio z Tarnowa – autobusem jadącym w  kierunku Nowego Sącza, Krynicy lub z przesiadką w Brzesku. Wysiada się na drugim przystanku (jadąc od strony Tarnowa), kierując się stromą ulicą w górę dochodzi się do Rynku z zabytkowymi zabudowaniami oraz kościołem.

Fot.2. Zabudowa Rynku.

Skręcając w lewo obok kościoła dochodzi się do Baszty, w której obecnie znajduje się muzeum oraz wieża widokowa z której pięknie widać meandrujący w tym miejscu Dunajec. Po powrocie spod Baszty warto podążyć zielonym szlakiem w górę po drodze mijając cmentarz. A wynagrodzeniem trudu wspinaczki będzie widok na Dunajec i zaporę.

Fot.3. Kościół w centrum miasta.
Fot.4. Wnętrze kościoła.

Fot.5. Baszta - punkt widokowy na Dunajec.

Powrót może odbyć się  na tzw. „czuja”, ja tak wracałam, wiedząc gdzie jest główna ulica i zapora schodziłam po ścieżkach przez las. Dzięki takiemu zejściu trafiłam na hodowlę saren, urocze, podchodziły stosunkowo blisko do ogrodzenia i można było zrobić ciekawe ujęcia.
Zapora kończy Czchów, jednak można przejść na jej drugą stronę i tam drogą asfaltową (czarny kolor na mapie 2), wzdłuż Dunajca dojść do przysiółka Czchowa Piaski – Drużków, skąd przeprawić się promem rzecznym na drugą stronę rzeki.
Mapa 2. Droga przez Piaski - Drużków.

I po przejściu około 1 km dojdzie się z powrotem do głównej drogi.
Można również wybrać drogę alternatywną iść nadal wzdłuż Dunajca, przez żwirownię. Tą trasą wychodzi się w Jurkowie, na wysokości zabytkowego, drewnianego kościółka znajdującego się na szlaku architektury drewnianej.

Fot.6. Kościółek w Jurkowie.