Rabka Zdrój

Położenie:
województwo: małopolskie
region fizyczno - geograficzny: Kotlina Rabczańska
liczba ludności: 13 052
odległość z Tarnowa: 116 km
odległość z Krakowa: 78,3 km


Wyświetl większą mapę


herb:


Po raz pierwszy w Rabce byłam jakieś 20 lat temu, miałam wtedy 3 może 4 latka. Od tego czasu przez kolejne kilka lat jeździłam tam rok w rok na wakacje. Gdy stałam się "dorosła" wybieraliśmy z rodzicami inne miejsca i Rabka odeszła w zapomnienie. Jednak zawsze kojarzyła mi się z Rabkolandem (wesołe miasteczko), Maciejową i Starymi Wierchami - szczyty w pobliskich Gorcach i świętem Dzieci Gór, gdzieś w dalszych skojarzeniach znajdywały się pojęcia związane z leczeniem uzdrowiskowym dzieci. Bo trzeba powiedzieć, że Rabka jest nazywana "Miastem Dzieci Świata" (od 1996 roku).
Teraz w weekend majowy 3.05, odwiedziłam po wieloletniej przerwie to miejsce. Wiele się nie zmieniło, jedno co mnie uderzyło to, to, że teraz jak na nie patrzę jest mniejsze, bardziej przytulne.
Niestety oprócz miejsc, które się nie zmieniły: Rabcio (teatr lalek), Kościół św. Marii Magdaleny i głównymi uliczkami miasta, nowością w mieście są sztolnie solankowe usytuowane w Parku Zdrojowym.
Uderzył mnie Rabkoland, zabawki pamiętające moje dzieciństwo i wyglądają jakby od czasu pierwszego uruchomienia nie był remontowane, odmalowane... Farba na figurkach ustawionych w parku złazi, a w najlepszym wypadku łuszczy się, ale! Oprócz tego są nowe rzeczy - Odwrócony Dom, Muzeum Orderu Uśmiechu, Dom Rekordów i Osobliwości, pamiątki, gastronomia tyrolska.
Odwrócony Dom - rewelacja, nie musisz pić aby czuć się na kacu! Polecam!
Muzeum Orderu Uśmiechu - zebranie w jednym miejscu historii powstania i listy osób nagrodzony, niesamowita jest mapa świata pokazująca skąd pochodzą odznaczone osoby. Wśród laureatów znajduje się Pani Jolanta Kwaśniewska i Majka Jeżowska oraz wielu innych.
Zawiodłam się natomiast na Domie Rekordów i Osobliwości, mało ciekawie zaprezentowane eksponaty i trochę zaniedbane.
Samo miasto jest punktem wyjściowym dla szlaków turystycznych:
czerwony - główny szlak beskidzki biegnący z Jordanowa, a dalej wchodzi w Gorce - Maciejowa, Stare Wierchy, Turbacz i dalej na Gorc
niebieski - prowadzi do Rabki od zachodu z Turbacza przez Koninki, a dalej przez przełęcz między Banią, a Grzebieniem do Rabki Zaryte i dalej w kierunku Lubonia Wielkiego
zielony - łączy centrum miasta z Luboniem Wielkim

żółty - jest to szlak nie biegnący przez centrum miejscowości, a jedynie przez Rabkę - Zaryte, schodzi on ze Starych Wierchów i prowadzi na Luboń Wielki, natomiast żółty szlak zaczynający się w samej Rabce prowadzi na Krzywoń, Piątkową Górę i Rabską Górę do Raby Wyżnej
czarny - rozpoczyna się w dzielnicy Słone, jest krótki i stromy, pozwala na szybkie dotarcie do głównego szlaku beskidzkiego - czerwonego

A na koniec fotorelacja z Rabki:

Komentarze

Popularne posty